Choroby zapalne skóry

Choroby zapalne skóry należą do bardzo często diagnozowanych schorzeń w gabinetach dermatologicznych. Choć mogą się różnić między sobą objawami, to ich elementem wspólnym jest stan zapalny, który dotyka wybranych obszarów na ciele człowieka.

Łuszczyca

Łuszczyca to przewlekła, zapalna i ogólnoustrojowa choroba skóry z tendencjami do nawrotów. U 30% osób, dodatkowo występują zmiany stawowe. Rzadszą odmianą łuszczycy jest łuszczyca krostkowa.
Wyróżniamy dwa szczyty zachorowań. Pierwszy zwykle dotyka osoby przed 40. rokiem życia, w tym dzieci i młodzież. Drugi szczyt dotyka osoby, które ukończyły 50 lat, a nie przekroczyły 70. roku życia.

Przyczyny

Na pojawienie się oraz okresy zaostrzeń łuszczycy ma wpływ wiele czynników. Są wśród nich takie, które nie są zależne od Ciebie oraz te, które związane są z Twoim stylem życia.

Do najczęstszych przyczyn należą:

• czynniki genetyczne i immunologiczne,
  • infekcje bakteryjne i grzybicze,
  • niezdrowa dieta,
  • stres,
  • urazy skóry,
  • palenie tytoniu,
  • nałogowe picie alkoholu,
  • niektóre grupy leków,
  • menopauza.

Objawy

Objawy łuszczycy trudno przeoczyć ze względu na ich charakterystyczną postać. W początkowym stadium ten zaburzony proces regeneracji naskórka objawia się w formie czerwonej grudki. Jest nieduża i ma tendencję do złuszczania się. Typowy obraz to grudki lub tarczki pokryte srebrzystą łuską, które pojawiają się na kolanach, głowie, łokciach lub w okolicy lędźwi. W miejscu złuszczenia łusek, na gładkiej i błyszczącej powierzchni skóry, często dochodzi do drobnego krwawienia, co określane jest mianem objawu Auspitza. W łuszczycy krostkowej obserwujemy krosty na rumieniowym podłożu.

Łojotokowe zapalenie skóry

To jedna z najczęstszych chorób dermatologicznych dotyczy ok 3% populacji.
Objawy mogą pojawić się w każdym wieku, również u dzieci. Najczęściej jednak dotyczy dorosłych mężczyzn.

Przyczyny

Łojotokowe zapalenie skóry może być spowodowane przez:

• nadmierną aktywność gruczołów łojowych,
  • nieprawidłowe dojrzewanie komórek skóry,
  • zaburzenie funkcji bariery naskórkowej.

Objawy

W okresie zaostrzeń zmiany skórne mogą pokrywać się żółtym strupem z sączącą wydzieliną.
Do innych objawów, które świadczą o łojotokowym zapaleniu skóry, należą:

• swędzące plamy rumieniowe na twarzy,
  • klatce piersiowej, plecach i skórze głowy, niekiedy pokryte drobną łuską.

Atopowe zapalenie skóry

To częsta, przewlekła, nawrotowa, zapalna choroba skóry, która występuje zarówno u dzieci, jak i dorosłych.

Przyczyny

Przyczyny tego schorzenia jest genetyczne uszkodzenie bariery naskórkowej.

Objawy

Objawem atopowego zapalenie skóry, który powinien zwrócić Twoją uwagę, jest:

• suchości i uporczywy świąd skóry,
  • rumień,
  • złuszczanie,
  • sączące strupy.

Kontaktowe zapalenie skóry

To powszechna choroba skóry wywołana reakcją na substancje z naszego otoczenia, w tym metale (np. nikiel) oraz substancje chemiczne. Wyróżniamy alergiczne i niealergiczne (z podrażnienia) kontaktowe zapalenie skóry.

Objawy

Pierwsze objawy bardzo często dotyczą skóry dłoni i przyjmują postać zaczerwienienia, pęcherzy, pęknięcia naskórka i złuszczania. Nieleczone zmiany skórne mogą ulec nadkażeniu bakteryjnemu.

Potrzebujesz porady dermatologicznej?

Masz pytania, zaplanuj wizytę

Natalia Noga

Ze względu na poważny charakter każdej z tych dolegliwości skórnych, nie powinieneś ich lekceważyć. Gdy zauważysz u siebie którykolwiek z wymienionych wyżej objawów, powinieneś umówić się na konsultację medyczną do dermatologa. Tylko dokładnie postawiona diagnoza i terapia pod okiem specjalisty daje szansę na skuteczne wyleczenie.