łagodzenie podrażnień

Podrażnienia po goleniu – przyczyny, zapobieganie i leczenie

Podrażnienia po goleniu, najczęściej przyjmują postać czerwonych kropek lub grudek, pojawiających się na skórze twarzy lub w okolicach intymnych. Problem, ze względu na częstotliwość golenia, częściej dotyka mężczyzn, choć kobietom również nie jest obcy. Podrażnienia po goleniu nie dodają urody, a w skrajnych wypadkach mogą nawet doprowadzić do powstania trwałych blizn. Co można zrobić, aby zapobiec powstawaniu podrażnień po goleniu? I jak z nimi postępować, kiedy już się pojawią?

Jak powstają podrażnienia po goleniu?

Na naszej skórze obecne są bakterie, zwłaszcza wtedy, kiedy nie jest świeżo umyta. Bakterie te nie są groźne dopóki mają kontakt ze zdrową tkanką. W momencie kiedy przerywamy ciągłość naskórka, goląc włosy maszynką, bakterie wnikają w naszą skórę i powodują stan zapalny. Na podrażnienia bardziej narażone są osoby, które charakteryzują się mocnymi, grubymi,a także kręconymi włosami.

Czynniki zwiększające ryzyko powstania podrażnień

• Brak odpowiedniej higieny podczas golenia – korzystanie z tępej, niezdezynfekowanej maszynki z pewnością może spowodować powstanie nieestetycznych i bolesnych podrażnień. Z tego samego powodu nie należy golić nieumytej wcześniej skóry. Zanim przystąpisz do golenia, upewnij się, że maszynka jest ostra i czysta oraz dokładnie umyj skórę.
  • Sucha skóra – przesuszona skóra jest bardziej podatna na powstawanie podrażnień. Codzienna pielęgnacja, przed i po goleniu pozwoli Ci uniknąć suchej skóry. Kosmetyki powinny być dobrane do rodzaju skóry. Mężczyźni powinni używać kosmetyków przeznaczonych do pielęgnacji męskiej skóry, ponieważ jest ona nieco grubsza, wydzielająca większą ilość sebum niż u kobiet.
  • Nieodpowiednie ruchy maszynką – pośpiech może powodować, że chcemy procedurę golenia mieć jak najszybciej za sobą. Wtedy najczęściej albo przyciskamy maszynkę zbyt mocno, albo od razu przechodzimy do golenia skóry pod włos. Aby zapobiec powstawaniu podrażnień, należy ostrą maszynką (lub brzytwą), najpierw zgolić włosy zgodnie z kierunkiem wzrostu, następnie nieco „bokiem”, a dopiero na samym końcu „pod włos”.
  • Nieodpowiednia pora – czyli golenie się tuż przed wyjściem na basen, na plażę lub saunę. Skóra potrzebuje czasu, aby odpocząć. Jeśli masz zaplanowane któreś z tych aktywności, golenie zaplanuj co najmniej kilkanaście godzin wcześniej.

Jak złagodzić podrażnienia?

Czerwone plamki lub krostki najczęściej ustępują samoistnie po pewnym czasie, choć przy nieodpowiedniej pielęgnacji mogą zmienić się stany ropne. Aby jak najszybciej się ich pozbyć pamiętaj o tym aby:

• Nie drapać i nie dotykać podrażnionej skóry – to najgorsze co możesz zrobić. Jeśli będziesz dotykać skóry, albo co gorsza – drapać ją, rozniesiesz po skórze wszystkie bakterie, które aktualnie znajdują się na Twoich rękach.
  • Stosuj odpowiednie kosmetyki oraz maści – w aptece dostaniesz maści, dzięki którym stan zapalny ustąpi szybciej. Może być to np. hydrokrtyzon. Jeśli stany zapalne przeszły w ropne grudki, możesz zastosować maść przeciwtrądzikową, która szybciej upora się wypryskami. Postaraj się zaraz po goleniu odpowiedni nawilżyć skórę, stosują kosmetyki nie zawierające substancji komedogennych.
  • Bezpośrednio po goleniu spróbuj użyć zimnego ręcznika na skórę. Ta rada może przydać się zwłaszcza mężczyznom. Dzięki temu szybko po goleniu zamkniesz pory i uniemożliwisz wnikanie bakterii w skórę. Ręcznik powinien być zimny i czysty.
  • Jeśli nie potrafisz poradzić sobie z podrażnieniami przechodzącymi w stany zapalne – udaj się do lekarza dermatologa, który indywidualnie dobierze plan leczenia i określi rodzaj pielęgnacji.

Autorka: Klaudia dziennikarka/blogerka