Powikłania po zabiegu liposukcji. Czynniki ryzyka

Zrozumienie ryzyka po zabiegu liposukcji jest tak samo istotne jak realne oczekiwania względem zabiegu i świadomość efektów. Każdy zabieg chirurgiczny, niesie za sobą potencjalne ryzyko powstania powikłań i pacjent musi być ich świadom zanim podejmie decyzję o zabiegu. Oczywiście, w dzisiejszych realiach, powikłania zdarzają się rzadko, jednak wciąż istnieje niebezpieczeństwo, że w wyniku stanu zdrowia, nieprawidłowości podczas rekonwalescencji a nawet nieprawidłowości przy przeprowadzeniu zabiegu, może dojść do komplikacji zdrowotnych. Jakie powikłania grożą nam przy liposukcji i które czynniki ryzyka należy wziąć pod uwagę, zanim lekarz podejmie decyzję o przeprowadzeniu operacji?

Czynniki ryzyka mogące wpłynąć na wystąpienie powikłań

Czynnik ryzyka wpływające na ryzyko wystąpienia powikłań mogą mieć różny charakter i pochodzenie. Oto niektóre z najczęstszych.

• naturalny brak elastyczności skóry – podczas konsultacji chirurg najczęściej jest w stanie ocenić stopień elastyczności skóry. Jeśli specjalista uzna, że naturalna rozciągliwość skóra jest zbyt niska, może odmówić wykonania zabiegu.
  • Niektóre choroby przewlekłe, takie jak niewyrównane nadciśnienie tętnicze, cukrzyca mogą wpływać na pojawienie się powikłań, dlatego liposukcje można przeprowadzić tylko u tych pacjentów, którzy osiągają wyniki w leczeniu tych chorób.
  • Palenie papierosów – pacjent powinien bezwzględnie rzucić palenie przed operacją. Dym tytoniowy ogranicza możliwość przenoszenia tlenu w krwi, co może utrudniać gojenie się ran.
  • Niestosowanie się do wskazań – pacjent po liposukcji powinien stosować się do zaleceń lekarza. Zalecenia obejmują dietę, ograniczenie wysiłku fizycznego oraz właściwą pielęgnację ran.
  • Nierealne oczekiwania – brak realnego spojrzenia na efekty może skutkować niezadowoleniem. Dlatego tak ważne jest, aby pacjent już przed operacją wiedział, czego naprawdę może się spodziewać. Pamiętajmy o tym, że zabieg liposukcji poprawia wygląd sylwetki, jednak jej nie zmienia całkowicie.

Powikłania po liposukcji

Powikłania po liposukcji zdarzają się rzadko, ale zawsze istnieje ryzyko ich wystąpienia, czego pacjent powinien być świadomy przed podjęciem decyzji o operacji. Największe ryzyko obejmuje następujące powikłania:

• Infekcja – przy liposukcji zdarza się bardzo rzadko. Leczenie najczęściej obejmuje podawanie antybiotyków a w razie braku efektów, nawet operację rewizyjną.
  • Zaburzenia czucia – najczęściej ustępują po kilku miesiącach, jednak mogą się zdarzyć.
  • Wydłużone gojenie – czasem rany nie goją się tak szybko jakbyśmy chcieli. Konieczna jest ich właściwa pielęgnacja i zdrowy tryb życia.
  • Seroma – czyli płyn zbierający się pod skórą. Leczenie najczęściej obejmuje drenaż płynu.
  • Reakcje alergiczne – mogą obejmować alergię na podawane leki lub zastosowane podczas operacji nici lub opatrunki.
  • Powikłania związane ze znieczuleniem – zdarzają się rzadko, ale mogą obejmować zarówno poważne powikłania zdrowotne jak i śmierć.
  • Zator płucny- powikłanie związane z podaniem znieczulenia ogólnego
  • Martwica skóry – przy liposukcji występuje niezwykle rzadko. Wymaga dodatkowego leczenia, a czasem także kolejnej operacji.

Ryzyka wystąpienia powikłań nie należy lekceważyć pomimo tego, że statystyki pokazują rzadkie występowanie. Z pewnością trzeba mieć ich świadomość, zwłaszcza wtedy, kiedy cierpimy z powodu chorób i przyjmujemy określone leki. Pacjent musi mieć także świadomość czasu koniecznego na rekonwalescencje. Pacjent nie może się spieszyć i powinien ściśle przestrzegać zaleceń bezpośrednio po operacji jak i po upływie określonego czasu. W szybkim powrocie do zdrowia z pewnością pomoże zdrowa dieta i unikanie używek. Liposukcja, podobnie jak każda inna operacja, wymaga o pacjenta pewnej wiedzy oraz przygotowania.